Akutt generalisert erytematøse pustulose

Oslo Hudlegesenter

Akutt generalisert erytematøse pustulose

Akutt generalisert erytematøs pustulose (AGEP) er en sjelden alvorlig bivirkninger som regel utløst av medikamenter.


Symptomer på AGEP

Tilstanden begynner med et utslett i ansikt, armhuler og lyske. Symptomene oppstår vanligvis et par dager etter man begynner på en ny medisiner. Typiske for utslettet er dannelse av små kviser (pustler) og rød hud. Feber, hevelse i ansiktet og trøtthet er vanlig. Utslettet varer vanligvis et par ukers tid, etterfølgende overfladisk eksfoliering av det øverste hudlaget.


Hva er årsaken til AGEP?

Akutt genralisert erytematøs pustulose er vanligvis utløst av medisiner. Det er en lang rekke av mulige medikamenter, hvorav de vanligste er:

  • Penicillin
  • Andre antibiotika
  • Tetracycliner
  • Sulfa medisiner
  • Soppdrepende medisiner som lamisil
  • Plaquenil
  • Paracetamol
  • Epilepsi medisiner


Virusinfeksjoner er også rapportert å kunne utløse AGEP


Hvordan stilles diagnose?

Diagnosen baseres på et typisk utslett, og kan bekreftes med en hudprøve (biopsi)


Behandling

Det viktigste i behandlingen er å slutte med medikamentet som er årsaken. Huden kan behandles symptomatisk med fuktighetskremer, kortisonkrem og antihistaminer.


Referanser 

Sideroff A. Acute generalized exanthematous pustuloses. Hautarzt. 2014 May(65)5:430-5. 

Akutt generalisert erytematøse pustulose