Hudsykdommer A-Å

Del på:

Oslo Hudlegesenter

Kviser utløst av medisiner


Kviser kan utløses av medisiner. Såkalt medikamentuløste kviser kan skyldes en lang rekke medisiner. Les mer i artikkelen under. 


Medikamentutløste kviser


Hvilke medisiner som kan utløse kviser er godt kjent. De vanligste er brukav kortison (prednisolon) og diverse hormoner. Kortisonkremer kan også være en utløsende faktor. Mindre vanlige medisiner er testosterone, anabole steroide, P-piller og medisiner mot epilepsi. 



Hvordan ser medikamentutløst kviser ut


Det ser ut som helt typiske kviser. Forskjellen er sammenhengen med oppstart av en medisin. Det kreves altså at pasienten og legen anerkjenner sammenhengen mellom oppstart av ny  medisin, og utvikling av kviser



Hvordan behandles kviser utløst av medisiner


En får vurdere i fellesskap viktigheten av medikamentene man har begynt på. Selve kvisene kan behandles på linje med andre kviser med kremer og tabletter utskrevet av hudlege



Linker


http://www.dermatologi.no/hudsykdommer-a-g-akne---kviser.html
 


Kviser utløst av medisiner



23-12-2015